Thursday, September 1, 2022

Bilakah Tuhan Mula Menciptakan Alam Semesta?

 

Penciptaan dunia (Kejadian 1:1-2:4)


Kita hidup di dalam dunia yang indah! Lihatlah pada persekitaran yang mengkagumkan di sekeliling anda. Marilah kita kembali melihat apakah yang di katakan oleh Alkitab tentang bagaimana semuanya bermula. 


Pada mulanya Tuhan menciptakan langit dan bumi. Tuhan bergerak di atas kegelapan dan berkata, "Terang" Dia menamakan terang itu "siang" dan kegelapan itu malam. Hari yang pertama ! Selesai!

Tuhan kemudian meletakkan runag untuk memisahkan air yang di atas dan yang di bawah. Dia menamai ruang itu "Langit". Hari kedua! Selesai!

Tuhan mengumpulkan airnya bersama, dan kelihatanlah tanah kering. Dia menamakan tanah tersebut "Darat" dan kumpulan airnya "Laut". Kemudian Dia menciptakan tumbuh-tumbuhan seperti rumput, bijirin dan pokok-pokok. Hari ketiga! Selesai!

Kemudian Tuhan menciptakan benda-benda penerang di langit. Dia menciptakan matahari untuk menguasi siang, bulan untuk menguasi malam, dan semua bintang-bintang. Hari keempat! Selesai!

Tuhan menciptakan ikan untuk berenang di dalam air dan burung-burung untuk terbang di langit.
"Membiaklah!" Dia memberi perintah "Penuhilah dunia dengan sukacita dan nyanyian" Hari kelima! selesai!

Kemudia Tuhan menciptakan binatang. Dia menciptakan binatang jinak, binatang liar dan yang merangkak di permukaan bumi. "Hanya tinggal satu lagi untuk diciptakan," kata Tuhan, yang teristemewa di antara semuanya."

Oleh itu , dalam rupaNya, Tuhan menciptakan lelaki dan perempuan. "beranak-pinaklah,"Dia berkata. Kuasailah dunia. Jagalah ikan, burung-burung." Hari ke enam ! Selesai.!

Kemudian Tuhan melihat pada semua yang di ciptakanNya."semuanya sangat baik! " Dia berkata. Pada hari ke tujuh Dia berehat dan menjadikan hari tersebut istimewa. Hari ketujuh! Selesai!



Terima Kasih . Semoga bermanfaat bagi anak- anak untuk belajar mengenai cerita Alkitab dan pengenalan tentang Tuhan Yesus. Haleluyah. Tuhan Yesus memberkati.

(Untuk Kalangan Kristen Sahaja) 

No comments:

Post a Comment

Popular Posts