Sunday, November 22, 2020

Mengasihi sesama manusia

Lukas 10:33 Lalu datang seorang Samaria, yang sedang dalam perjalanan, ke tempat itu; dan ketika ia melihat orang itu, tergeraklah hatinya oleh belas kasihan.



Sifat kemanusiaan yang sejak semula Tuhan tanamkn dlm diri manusia adalah mengasihi sesama manusia. Namun sifat asal ini sedikit demi sedikit dikikis oleh kepentingn diri sendiri. Mari latih diri memperhatikan sesama setiap hari dgn mencari kesempatan utk berbuat baik dan menjadi berkat bagi orang lain.


Dalam hidup ini, kita akan berhadapan dengan pelbagai karenah manusia. Ada yang merasa diri mereka terlalu benar dan suci sehingga memandang rendah kepada orang lain dan membenci orang-orang yang di anggap berdosa. Tetapi , sebagai pengikut Kristus adalah panggilan kita untuk menunjukkan bahawa kita berbeza dengan orang lain. 


Seperti Yesus datang untuk orang yang belum percaya dan masih hidup dalam dosa, begitu juga kita harus mau mengasihi setiap orang agar mereka mendapat kesempatan untuk memilih jalan yang benar, guna menuju kearah keselamatan yang kekal.


by, 

Pastor Helen Nasron


No comments:

Post a Comment

Popular Posts