Wednesday, December 2, 2020

Mukbang roti canai telur




Roti canai juga dikenal sebagai roti prata, adalah hidangan roti rata yang dipengaruhi oleh India, yang terdapat di beberapa negara di Asia Tenggara, termasuk Brunei, Indonesia, Malaysia, Singapura, Myanmar dan Thailand. Biasanya disajikan dengan dal atau jenis kari lain, tetapi juga dapat dimasak dalam pelbagai variasi manis atau masin yang dibuat dengan pelbagai bahan seperti daging, telur atau keju.

Roti canai adalah hidangan sarapan dan makanan ringan yang popular di Malaysia, dan salah satu contoh masakan India Malaysia yang paling terkenal. Dikatakan bahawa hidangan itu dibawa dari India oleh orang India Muslim, juga dikenali sebagai "Mamaks" di Malaysia, dan disajikan di gerai Mamak yang terletak di Malaysia luar bandar dan bandar.Roti Canai adalah makanan jalanan yang sangat ikonik di Kuala Lumpur dan Singapura. Popularitinya bahkan tersebar ke Indonesia. Oleh itu, sangat mudah untuk mencari Roti Canai di Indonesia.

Roti canai dianggap sebagai variasi parotta dan memang ada di Kerala, India. Keluarga terdekat dengan roti canai dipercayai Malabar parotta.

Sumber - Wikipedia

1 comment:

Popular Posts